Trips en stage

6 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Alweer anderhalve week zit ik hier, en wat ben ik aan het genieten! Omdat ik de eerste week nog geen stage had, had ik eigenlijk gewoon een week vakantie. In deze week hebben we heel erg veel gedaan! Het begon maandagavond 27 februari, toen werden we opgehaald door Wim (de kennis van Debora), een echte Surinamer. Hij nam ons mee om roti te eten bij Joosje, en ohhh wat was dat lekker zeg. Gewoon met je handen eten. Daarna heeft Wim ons een tour door Paramaribo gegeven.

Dinsdag 28 februari had ik kennismaking op stage, ik wist waar het was, alleen die weg was een eenrichtingsweg, dus moest ik een andere weg zoeken. Ik volgde mijn maps, die mij veel te ver rechtdoor stuurde, waardoor ik op een gegeven moment de weg kwijt was. Na 25 minuten en vaak de weg vragen kwam ik eindelijk op mijn stage aan. Een heel lief schoolhoofd ontving me, mevrouw Amad. Een hele lieve vrouw, die me de groepen 4 heeft laten zien. Daarna mocht ik kiezen in welke groep ik zou willen stage lopen. Ik heb gekozen voor de groep van juffrouw Samir. Hierin zitten 22 kinderen, 11 jongens en 11 meisjes. In de middag hadden we een fotoshoot voor de website van appartementen. Een vrouw van stagehuisvesting waar wij onze kamers hebben gehuurd, had ons dat gevraagd en ons leek het wel grappig. Dus wij mee naar dat huis waar we situaties moesten nabootsen uit het echte leven, zodat de foto's van het huis wat meer leven krijgen. We hebben enorm gelachen omdat je net alsof doet. De foto's volgen nog!

Woensdag 1 maart heb ik vrij weinig gedaan, lekker gerelaxt. In de middag kwamen Sanne en Debora terug van stage en zijn we op de fiets naar Soupose gegaan, een soep restaurant. Wij hebben hier overheerlijke pinda soep gegeten!

Donderdag 2 maart werden wij om 10 uur opgehaald door Wim die ons naar de vreemdelingendienst bracht. Hier moet je je melden binnen 30 dagen zodat je visum verlengd. Na ruim anderhalf uur wachten was het geregeld. Daarna gingen we lunchen bij de hermitage mall, dat is een heel groot winkelcentrum. Bij Wim ga je nooit meteen naar huis, dus gingen we naar een hindoeïstische bedevaartoord. Prachtige kleurrijke beelden van hun goden, die wel rond de 10 meter hoog waren. Onderweg nog een katoenboom gespot en daar katoen geplukt en lekker baka bana gegeten (ook zo ontzettend lekker). Daarna nog even wezen varen over de Surinaamse rivier. Midden daarin ligt een half gezonken schip uit de tweede wereldoorlog en daar mochten we op. Dit was heel vet, met een prachtig uitzicht. Toen we weer aan wal kwamen, hebben we nog even eten afgehaald: kip met rijst en kousenband en dit hebben we thuis opgegeten (Ja wij zijn echt verliefd op het Surinaamse eten!!!). In de avond gezellig met huisgenootjes 30 seconds gespeeld en drankjes gedaan en daarna naar club Havana. Dat is de uitgaansclub op donderdag. Tot 1 uur dansen ze hier salsa en daarna komen de deuntjes van onder andere Broederliefde door de speakers. Was erg gezellig!

Vrijdag 3 maart zijn we een fietstocht gaan maken, we dachten dat het bewolkt was en zou blijven.. dat hadden we mis en geweten ook. We fietsen rond half 1 weg en langzaam begon de zon door de wolkjes te prikken. We moesten met het bootje naar de overkant. Voor je het weet fietsten we in de bloedhitte en verbrande we alle 3 bijna levend. Na veel smeren en goed doorfietsen kwamen we aan op plantage Peperpot. Hier moesten we eerst even afkoelen en zijn daarna het bospad op gegaan met aan beide zijdes jungle. Wat een prachtig beeld was dat! We hebben salamanders, leguanen, varanen en zelfs een slang gezien. Ik reed namelijk over het uiteinde van de slang zijn staart!! (ik gilde het uit!) Daarna gingen we bij de receptie weer even afkoelen en weer richting huis. Toen we thuis aan kwamen hadden we het zo heet dat we even in het zwembad moesten afkoelen! Maar weer prachtige dag gehad.

Zaterdag 4 maart hadden we het huis voor onszelf, al onze huisgenoten waren op trip. We hadden zin in een lekker relax dagje en zijn naar een zwembad in de buurt gegaan Torrarica, dit hoort bij een hotel. Hier betaal je €6 om de hele dag te chillen. Ook hebben we hier uit een kokosnoot gedronken en ik had een heerlijke cocktail. In de avond lekker koken, spelletjes gespeeld en naar de cocktailbar XO lounge gegaan. Hier heb ik met Sanne en Debora lekker genoten van heerlijke cocktails. Om 12 uur was Debora jarig dus daar hebben we even goed op geproost! Na XO lounge zijn we naar club tequila gegaan, waar het op vrijdag en zaterdag altijd leuk zou moeten zijn. Wij kwamen daar in de stromende regen aan en toen we binnen waren was de muziek erg slecht. Op zich nog wel even lekker gedanst maar de muziek bleef flut. Toen rond half 2 naar huis gegaan om op een oor te gaan liggen.

Zondag 5 maart gingen we er vroeg uit om op Debora haar verjaardag wéér met Wim op trip te gaan, dit was een verassing voor Debora! We gingen naar Leonsberg, waar we op de boot stapten en naar de uitmonding van de Suriname rivier vaarde. Hier heb ik voor het eerst in mijn leven wilde dolfijnen gespot!! Echt super gaaf om te zien. Daarna zijn we naar plantage Rust & Werk gevaren. Hier hebben we over de plantage gewandeld en kregen we bij mensen thuis een overheerlijke Javaanse lunch. Deze mevrouw had echt lekker gekookt. Het was rijst, bami, kip, kousenband en een soort aardappelsambal schijfjes (die waren iets te heet voor mij). Na de lunch nog verder in de bloedhitte wezen wandelen. Tot we aankwamen bij een huisje van een man, die had in een kooi in zijn tuin een schildpad en een kaaiman. De schildpad mochten we vasthouden en dat was heel gaaf. Hij was heel zwaar maar wel mooi! Ook de kaaiman mochten we vasthouden maar dat durfden we alle 3 niet. Hij keek ons zo eng aan. Daarna terug gevaren naar kust en onderweg nog even een stop gemaakt bij de Chinees (waar je alles kan kopen wat je je maar kan wensen). Ik had namelijk nieuwe muggenspray voor in mijn kamer nodig omdat ik echt helemaal lek geprikt ben. Ik ben de tel van muggenbulten echt kwijt, maar denk dat het er rond de 30 zijn, en het zijn ook geen kleintjes. In de avond uitgegeten met Sanne, Debora, Esmee, Floor en Maureen bij een prachtig restaurant in een resort, heerlijk gegeten!!

Vandaag heb ik mijn eerste stagedag gehad, dit keer wel via de goede weg (nu was ik er in 5/10 minuten). Ik liep mijn klas in en besprak even met mijn mentor dat ik graag wilde observeren. In tegenstelling tot Sanne en Debora, mocht ik dit wel de hele dag en werd ik niet in het diepe gegooid om meteen alleen voor de klas moest staan. Dat was erg fijn. Veel dingen gezien die anders zijn dan in Nederland, maar ook met een hele leuke klas. Aan het einde van de dag werd ik al geknuffeld door wat lieve meisjes. Het is heel prettig omdat mijn mentor en het schoolhoofd het belangrijk vinden dat ik mij op mijn gemak voel, Hierdoor lukt dat ook zeker. Wel heeft het de hele dag geregend. Ik moest vanmorgen in mijn poncho naar stage en op de terugweg ben ik zeiknat geregend. Ach was wel lekker verkoelend. Nu schijnt de zon weer en is het lekker warm.

Ik heb besloten te proberen om elke maandag een blog te maken. Deze week hebben we nog niet heel veel op de planning, alleen zondag naar een feestje met Freddy Morreira, van het liedje omlaag & maandag is het Holi Phagwa, wat hier een nationale feestdag is... dat betekend op naar het Onafhankelijkheidsplein en gooien met kleurpoeder!!

Tot volgende week!!

1. Herman:
    6 maart 2017
    Erg leuk om te lezen, geniet er maar van xx
  2. Hans Naus:
    7 maart 2017
    Top, Wendy.
    Fijn dat het naar je zin hebt.