The amazing view of the Fredberg

15 mei 2017 - Paramaribo, Suriname

Al een hele tijd niet geschreven, omdat ik erg druk ben geweest. Maar ook omdat ik deze paar weken niet op trip geweest ben, tot afgelopen weekend.  Ik loop de weken kort even door en het afgelopen weekend uitgebreid.

Woensdag 26 april had ik met Sanne een heerlijk spontaan dagje. Eerst aan mijn minor gewerkt en daarna lekker even winkelen in de Hermitage mall. Daarna besloten om lekker een hamburgertje te eten bij de Mac. Tijdens het eten keken we naar de bioscoop en bedachten dat dat eigenlijk ook wel leuk was. Uiteindelijk naar de film Gifted geweest, hele goede film.

27 april was het Koningsdag, en ook werd dit in Suriname gevierd. 'S middags gingen we lunchen bij Souposo, dit omdat we de oranje tompouce moesten missen. Na de lunch zijn we bier en radler gaan halen, en hebben we bierpong gespeeld bij ons huis. Daarna even een lekkere duik genomen in het zwembad, douchen, koken en lekker eten. Om 8 uur gingen we naar Torarica, het was prachtig aangekleed en erg druk. Er was een hele leuke band en gratis bitterballen en kaasblokjes! Helaas kwam er na die leuke band, een minder leuke band. Ze sloten gelukkig af met een dj, die opzich wel leuk was. Zo hebben we toch de Konings 50ste verjaardag kunnen vieren.

30 april ben ik met Esther naar Fort Zeelandia geweest. Dat is de plek waar de decembermoorden zijn gepleegd. Prachtig fort, waar we een rondleiding kregen. Deze rondleiding was erg uitgebreid, en op een gegeven moment zijn we zelf verder gaan kijken.

2 mei kwam ik op stage en kreeg ik te horen dat de juf van de andere groep 4 aan het staken was. Mijn schoolhoofd vroeg of ik voor die klas wilde staan. Ik baalde wel want had hele planningen voor mijn klas, maar ik vond het wel een uitdaging om te doen. Het was veel improviseren, omdat het de eerste dag na de vakantie was en ze alles moesten herhalen. Dit ging me net als de orde best goed af. Ik heb tijdens de lessen ook veel korte spelletjes gedaan en vragen beantwoord over Nederland. Aan het einde van de les gaven alle kinderen mij een hand om me te bedanken voor de dag, blijkbaar vonden ze het heel leuk. De volgende dag had ik geen stage omdat mijn mentor aan het staken was.

5 mei ging ik naar de film Tuintje in mijn hart, met mijn huisgenoten. Dit is echt een aanrader om het Surinaamse landschap een beetje te kunnen zien. Ook is het echt een leuke film.

6 mei was het eindelijk weer lekker weer, het regenseizoen is begonnen waardoor het veel geregend heeft. Hier heb ik gebruik van gemaakt door lekker op een luchtbed in de zon te liggen. 'S avonds gingen we uiteten bij Buitengewoon, dit was heel lekker. Daarna hebben we nog een cocktail gedronken bij the Garden. Erg gezellig.

8,9 en 10 mei waren mijn laatste stagedagen, hierbij heb ik alleen voor de klas gestaan omdat mijn mentor aan het staken was. Dit was aan de ene kant heel leuk, omdat ik alles nu zelf kon doen. Maar aan de andere kant was het jammer dat mijn mentor niet bij het afscheid was. Ik heb ze een soort vriendenboekje laten maken, zodat ik een aandenken aan ze had. Ook ben ik met elk kind dat er was op de foto geweest als herinnering. Als afscheid had ik een potlood met gum voor de kinderen. Ik kreeg heel veel dikke knuffels en bijna tranen. Ze gingen me echt missen. Heel fijn gevoel om weg te gaan. In de avond kwam Wim ons ophalen om uiteten te gaan. Dit omdat we hem al een tijd niet hadden gezien. We gingen eten bij Don Julio, een heerlijk restaurant. Goede bediening, heerlijk eten en live muziek. Was echt heel leuk. Na het verrukkelijke eten, nog even gedanst.

12 mei was het tijd om weer op een trip te gaan: Fredberg! Hier hadden we al prachtige foto's van gezien, dus waren zelf erg benieuwd. Om 7 uur verzamelde we bij SuforYou. Onze gidsen die meegingen waren Stanley (die was ook mee naar Apiapaati) en Fred (dé Fred). Het was ongeveer 3/4 uur rijden, waarvan de laatste 22 km op een hobbelweg was. Rond half 1 kwamen we aan op het basiskamp. Hier overnachten we de 2e nacht. Na de lunch pakten we onze rugzak in en begonnen we onze tocht naar de top van de berg. Het was 2 en een half uur flink klimmen voordat we daar aankwamen. Toen we eenmaal boven waren, was ik kapot!! We kwamen daar aan bij het kamp, en dit was heel primitief. Er was een douche gemaakt en deze was omringt door een zeil. De wc was gewoon een gat in de grond (jaja, echt back to basic). We sliepen in hangmatten die we 's avonds ophingen bij de tent. Na het zien van het basiskamp, gingen we het prachtige uitzicht bewonderen. Ik stond echt met mijn mond vol tanden, zo mooi! (zie de foto's dan kan je zelf oordelen) Hier begon de fotoshoot, want we hadden prachtig weer. Aan de andere kant was ook een prachtig uitzicht punt. Na het bekijken hiervan gingen we douchen. Na het douchen gingen we gezellig eten: rijst, kip en kousenband. Dit smaakte erg goed. Na het eten hebben we nog lekker gekaart en een handklap spel gespeeld. Toen was het wel tijd om te gaan slapen en de hangmatten op te hangen. Ook gingen we met z'n allen gebruik maken van de geïmproviseerde wc, wat hilarisch was. Eenmaal in de hangmat lag het best lekker, maar helaas heb ik die nacht weinig tot niet geslapen. De volgende ochtend ging ik om 6 uur maar mijn hangmat uit, dit omdat ik graag de zonsopkomst wilde zien. Samen met Maureen gingen we naar een stukje van de berg, waar Esmee en  Floor al zaten. Wat een prachtig, mysterieus uitzicht was dat. Alles was helemaal bedekt met mist. Het was heel bijzonder om zo wakker te worden, dat vergeet ik niet meer! Na het ontbijt gingen we rond half 11 weer richting het basiskamp beneden. Hier kwamen we om half 1 aan. We kregen een heerlijke lunch en daarna zijn we snel gaan zwemmen, want we hadden het bloedheet. Rest van de dag lekker rustig aan gedaan. 'S avonds na het eten hebben we weer gekaart en dat handklap spel gedaan. Daarna lekker naar bed gegaan (dit keer wel een echt bed). De volgende ochtend, had ik heerlijk geslapen. We kregen een lekker ontbijt en na het ontbijt, gingen we de jungle in voor een wandeling. Fred is vogelspotter, dus we gingen ook vogels spotten. Een paar hele mooie gezien, eentje heb ik redelijk op de foto gekregen. Na de wandeling gingen we met een bootje naar een stroomversnelling. Hier gingen we nog even zwemmen en zonnen. Daarna gingen we terug en gingen we lunchen. Na de lunch pakten we onze spullen weer in en gingen we weer richting huis. Echt een geweldige trip gehad, met de meiden en veel geluk met het weer!

Nu is mijn laatste week in Suriname alweer aangebroken, stage is afgesloten en we zijn aan het aftellen. Deze week ga ik vooral veel aan mijn minor en portfolio werken. Verder nog souvenirs shoppen, uiteten en zaterdag gaan we nog bij Berg en Dal ziplinen en kajakken. Volgende week maandag is de laatste dag in Suriname en van maandag op dinsdag nacht worden we om half 2 's nachts opgehaald om naar het heerlijke Curaçao te gaan! Daar heb ik zin in!

Ik zal nog een blog in Curaçao plaatsen en daarna weer als ik thuis in Nederland ben.