Onderzoek, Pasen en Knini Paati deel 2

17 april 2017 - Paramaribo, Suriname

Er is weer veel gebeurd deze week, het begon allemaal maandag 10 april waarbij ik eindelijk mijn onderzoek uit kon voeren. Hier mocht ik 2 dagen helemaal alleen voor de klas staan en al mijn activiteiten doen. Maar het zal Suriname niet zijn, als er niet wat hobbels in de weg zaten. Zo waren de kinderen op maandag al om 10 uur uit i.v.m. de protestacties. Op dinsdag zou dat ook het geval zijn, maar toen ik dinsdag op school kwam toch ineens niet meer. Lekker flexibel zijn dus. Op dinsdag 11 april was er ook een paasontbijt, we kregen allemaal een bakje met eten en het was erg lekker en gezellig met de kinderen. In deze 2 dagen heb ik al mijn activiteiten uit kunnen voeren en daar ben ik erg blij mee. Het was erg geslaagd! De kinderen vonden het heel leuk en nieuw om te doen, maar erg leuk. Voor de kinderen was het dinsdagmiddag vakantie, voor mij eigenlijk ook wel maar ik had nog een paasbrunch op de planning op woensdag 12 april met alle leerkrachten van de St. Elisabeth 1. Een hele gezellige ochtend waarin we gezongen en gegeten hebben. Ik voelde me echt lid van het team, en dat is fijn! Op weg naar huis kwam het besef dat ik echt 2 weken niks hoef te doen en kan relaxen.

Donderdag 13 april was het weer tijd om naar Knini Paati te gaan. Deze keer niet met z'n 3en, maar ook met de ouders van Sanne en de stiefzus van Debora, Maril. De ouders van Sanne zijn maandag 10 april aangekomen en Maril na vertraging woensdag 12 april. Onderweg naar Atjoni pikte we nog 5 mensen op. 1 Amerikaanse vrouw, 1 vrouw die op vakantie was, 2 meiden die op vakantie waren en 1 meid die hier op bezoek was bij familie. Vooral met die meiden konden we het erg goed vinden. Eenmaal op Atjoni, stond Kukcy op ons te wachten om ons naar Knini te brengen. Eenmaal daar aangekomen stonden Nelson en Olga al op ons te wachten voor een warm welkom en een lekkere lunch. Na de lunch gingen we naar ons huisje (want nu mochten we echt op het mooie, nieuwe, luxe eiland slapen). 2 prachtig grote hemelbedden, mooie douche en wc, maar vooral prachtig uitzicht vanaf balkon stond op ons te wachten. Nadat we lekker onze spullen hebben uitgepakt en omgekleed, gingen we met de boot naar watervalletjes in de buurt. Hier gingen we lekker zwemmen en in de natuurlijke jacuzzi, die door de watervalletjes ontstonden. Op een gegeven moment begon het zo hard te regenen dat we met de boot terug moesten naar het resort, waar we lekker gingen douchen en omkleden. Om 7 uur was het tijd om te eten, en de heeeeerlijke bbq kip stond weer op het menu, jammie!! Na het eten gingen we kaaimannen spotten met de boot, we hebben één grote gezien en een baby kaaiman van ongeveer 25 cm. Daarna lekker slapen in het lekkere bed.

Vrijdag 14 april werd ik al vroeg wakker om half 7 en ging ik lekker in de hangmat buiten verder slapen. Om 8 uur gingen we ontbijten en om 9 uur waren we al onderweg naar het Marrondorp New-Aurora, in de buurt. Hier gingen we een kerkdienst bijwonen omdat het goede vrijdag was. Dit was erg bijzonder, iedereen was gekleed in het wit, kwamen wij aan in allemaal felle toeristen kleuren haha. Vooral het zingen vond ik erg mooi, 2 stemmig. Na de kerkdienst wenste we mensen een fijne Pasen en gingen we een dorpswandeling maken. We kwamen bij het medische centrum van New-Aurora, en ook het vliegveldje (stelt echt niks voor). Daar zijn Sanne en ik met locals op de foto gegaan. Na de wandeling gingen we terug naar het resort voor een lunch en daarna gingen we drijven om het eiland heen, heerlijk! Om 4 uur gingen de meeste naar de boswandeling, maar omdat ik het al 3x gezien had, ben ik lekker blijven chillen bij het huisje in de hangmat. Toen ze terug kwamen gingen we met een grote groep weer naar de watervalletjes. Hier weer lekker genoten. Rond een uur of 6 begon het super hard te regenen, en dan echt tropisch hard!! Op een gegeven moment kwam er ook keiharde onweer bij, dus dat was wel even eng op een eilandje. Om 7 uur ging het nog steeds te keer, maar we moesten eten. Dus we hebben gewacht tot het 'iets' rustiger ging en met een handdoek op ons hoofd naar het eten gelopen. Ik wist dat er 's avonds een band zou komen en ik baalde al dat ze niet meer kwamen door het weer, maar gelukkig klaarde het een beetje op en zijn ze uiteindelijk toch gekomen! Een geweldige dansavond gehad met mijn eigen pangi, die ik in Paramaribo had gekocht. Iedereen danste mee en ik had het echt enorm naar mijn zin. Na de dansavond nog even wat moppen getapt en raadsels gedaan en daarna lekker gaan slapen.

Zaterdag 15 april was het om 9 uur tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt, mochten we weer zwemmen bij de watervalletjes, dus wij waren helemaal gelukkig want het was echt fijn daar. We gingen onder leiding van Kukcy nu ook wat verder de watervalletjes in. Zodat we echt een flinke massagestraal hadden en je je bikini goed vast moest houden voor hij weg was. Er stond een flinke stroming, dus het kostte wat moeite om er te komen, maar dan heb je ook wat. Na een lekkere ochtendduik, gingen we weer met de boot terug. We maakten ons huisje leeg, aten een laatste lunch en toen was het alweer tijd om terug te gaan naar huis. Het besef dat we hier misschien nooit meer komen was wel erg stom.. Maar wie weet gaan we hier toch nog een keer heen voor we weggaan (ik ben een beetje verliefd op Knini Paati geworden..). Na een hele voorspoedige tocht kwamen we rond 5 uur weer aan bij ons huisje. We vonden het zo gezellig met iedereen, dat we hadden afgesproken om uiteten te gaan bij Bar Zuid met Nitosha, Madelon, Wim, Jady, Sanne, Debora, Maril, Jacqueline, Franc en onze twee huisgenootjes wilde ook wel mee: Maureen en Floor. Dus uiteindelijk heerlijk met zijn 12en gegeten. Ik vond dat het weer eens tijd was voor patat met een frikadel, dus dat heb ik lekker genomen en heel erg van genoten!

Gisteren 16 april was het Pasen en zijn we om 9 uur naar de kerk geweest in de stad, dit was een zelfde soort kerk als in het Marrondorp. Het was een mooie dienst en het werd afgesloten met 2 dopingen. Ook heel apart om te zien in een ander land. Om 12 uur gingen we met het huis een paasbrunch doen, er waren boodschappen gehaald en er stond heel veel op tafel. Van pannenkoekjes, knakworsten, eieren en broodjes tot meloen en koekjes. Echt heel erg van genoten en zat hééél erg vol na de brunch. 'S middags heb ik even rustig aan gedaan en lekker even op bed uitgerust. 'S avonds lekker restjes en sla gegeten en daarna boer zoekt vrouw! Wat een aflevering weer.. Enorm gelachen met de meiden en hierom ook heel vrolijk mijn bed in gegaan.

Zometeen ga ik lunchen bij Souposo met 3 meiden van de Marnix Academie, die stage lopen op Aruba, maar hier voor een week op vakantie zijn. Even verhalen uitwisselen en even vertellen wat hier allemaal te doen valt (en natuurlijk genieten van mega lekker eten). Verder heb ik deze week nog niet heel veel op de planning staan: wat aan school werken, donderdag badminton, vrijdag quad tour en zaterdag kookcursus. Dus genoeg leuke dingen te doen, maar ook lekker relaxen tussendoor.

Tot volgende week!

1. Hans Naus:
    18 april 2017
    Tjonge, jonge genieten met volle teugen daar
  2. Margot Dekker:
    19 april 2017
    Wat leuk Wendy, echt genoten van je blog. Ik hoop dat je hier nog een fijne vakantie hebt en geniet van al het moois wat Suriname te bieden heeft. Wie weet kom ik zaterdag ook nog even langs in Commewijne, bij mijn neef Wendell, van de Surinaamse kookworkshop!! Kom ik proeven wat jullie gemaakt en geleerd hebben!!